Τα πειράματα μπορούν να κάνουν πολύ πιο ενδιαφέρον ένα σχολικό μάθημα. Από τα πλέον ενδιαφέροντα και οικονομικά, είναι η παρατήρηση της ανάπτυξης και του κύκλου ζωής του μεταξοσκώληκα.
Οι μαθητές παίρνουν σε χαρτόκουτα λίγους μεταξοσκώληκες (σε ηλικία μετά τον δεύτερο ύπνο τους), και αναλαμβάνουν να τους φροντίσουν μέχρι τη μεταμόρφωσή τους σε πεταλούδες. Τους ταΐζουν μουρόφυλλα, τους καθαρίζουν, τους παρατηρούν και καταγράφουν αυτές τις παρατηρήσεις τους.
Οι μαθητές του 6ου Γυμνασίου Καλαμάτας συμμετείχαν στις πειραματικές επιδείξεις 2018 του ΕΚΦΕ Μεσσηνίας με δύο πειράματα βιολογίας.
Η πρώτη ομάδα παρουσίασε ζωντανούς μεταξοσκώληκες σε διάφορα στάδια της ανάπτυξής τους, και ταυτόχρονα έτρεχε ένα πείραμα με το οποίο οι μαθητές καταδείκνυαν τις τροφικές επιλογές των μεταξοσκωληκων, οι οποίοι φυσικά δεν έτρωγαν τίποτε άλλο εκτός από φύλλα μουριάς!
Με την τεχνική timelapse δημιουργήθηκε το παρακάτω βιντεάκι στο οποίο φαίνεται η ανάπτυξη των μεταξοσκωληκων σε διάστημα περίπου 30 ημερών μέχρι τη στιγμή που αρχίζει να σχηματίζεται το πρώτο κουκούλι.
Η δεύτερη ομάδα, ασχολήθηκε με τον φωτοτροπισμό στα φυτά, και δημιούργησε ένα βιντεάκι πάλι με την τεχνική timelapse, στο οποίο νεαρά βλασταράκια από φασολάκια και φακές “χορεύουν” προς το φως! Σπέρματα φασολιού και φακής αναπτύσσονταν σε ελεγχόμενο περιβάλλον με μία μόνο πηγή φωτός η οποία κάθε 12 ώρες άλλαζε θέση από τη μία πλευρά των φυτών στην άλλη. Με το βίντεο καταδεικνύεται ο φωτοτροπισμός, όπου τα βλασταράκια σε ελάχιστη ώρα από την στιγμή της αλλαγής της κατεύθυνσης του φωτός, άλλαζαν κι εκείνα πλευρά λόγω της αυξημένης συγκέντρωσης της ορμόνης αυξίνης στα μέρη του βλαστού που σκιάζονταν.
Τα πειράματα εκτροφής μεταξοσκώληκων και σαλιγκαριών παρουσιάστηκαν σε διάφορα συνέδρια και εργαστήρια ως καλή διδακτική πρακτική, υπό τον τίτλο:
«Σε ζωντανή μετάδοση: Αναπαραγωγή και Ανάπτυξη Ασπονδύλων».
Συγκεκριμένα ως διδακτική πρακτική παρουσιάστηκε στο:
- Εργαστήρι: Η διδασκαλία των θετικών επιστημών στα σχολεία. Πώς μπορεί να γίνει καλύτερη.
Το εργαστήρι αυτό έγινε στα πλαίσια του MARCH Comenius Network (Making Science Real in Schools) στις 20/3/2015 - Στο 10ο Webinar MARCH, Best Practices in STEM που έγινε στις 17/5/2016. Την αναφορά του webinar μπορεί κανείς να την δει εδώ και το υλικό των παρουσιάσεων εδώ. Το δε πλήρες webinar μπορείτε να το παρακολουθήσετε από εδώ.
- Στο 3ο Πανελλήνιο Συνέδριο “Η Βιολογία στην εκπαίδευση”, Κατερίνη 13-15/11/2015. (σελ. 326)
Σχέδια μαθήματος
Στο πλαίσιο της επιμόρφωσης για το β’ επίπεδο για την αξιοποίηση και εφαρμογή των ΤΠΕ στην εκπαιδευτική πράξη, δημιουργήθηκε ένα διδακτικό σενάριο πάνω στο κεφάλαιο «Στήριξη – Κίνηση» της Α’ γυμνασίου (αν και πλέον διδάσκεται στην Β’ γυμνασίου). Το σενάριο μπορείτε να το δείτε σε μορφή PDF κάνοντας κλικ στην εικόνα:
Σε περίπτωση που θέλετε ολόκληρο το διδακτικό σενάριο, μαζί με τα φύλλα εργασίας και τα βιντεάκια και όλο το υλικό, μπορείτε να το ζητήσετε (ευγενικά!!!) χρησιμοποιώντας τη φόρμα επικοινωνίας που βρίσκεται εδώ.